اصطلاحات کامپيوتري

ساخت وبلاگ
http://s4.picofile.com/file/7801401284/9_1_cpu_vcore_7_shift.jpg

Vcore
تمام قطعات الکتریکی توان مورد نیاز خود جهت فعالیت را از منبع‌تغذیه بدست می‌آورند. پردازنده مرکزی (CPU) نیز یکی از پرمصرف‌ترین قطعات سخت‌افزاری است که توان مورد نیاز خود را از طریق مدار تغذیه و سوکت 4 یا 8 پین پردازنده روی مادربورد تامین می‌کند. کنترلر ولتاژ نیز وظیفه کنترل حداقل و حداکثر ولتاژ قابل تحمل پردازنده را بر عهده دارد. اما ولتاژ پردازنده روی بخشی به نام Vcore اعمال می‌گردد تا پردازنده شروع به کار کند. در مدار هر پردازنده یک مقدار حداقل و حداکثری برای Vcore در نظر گرفته می‌شود تا در صورتی که این مقدار کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، کنترلر ولتاژ، سیستم توزیع ولتاژ را قطع و به نوعی سیستم ریستارت می‌شود.Vcore  روی تمام هسته‌ها وجود دارد و هر هسته یک Vcore جداگانه دارد. به همین دلیل است که با بیشتر شدن تعداد هسته‌های پردازنده، مصرف توان پردازنده نیز افزایش می‌یابد. چون هر هسته به عنوان مثال بین 1 تا 2 ولت برای شروع فعالیت نیاز دارد و با بیشتر شدن هسته‌ها این مقدار در تعداد هسته‌ها ضرب می‌شود و به همین شکل توان مورد نیاز پردازنده نیز بیشتر خواهد شد.

http://s4.picofile.com/file/7801401498/111.jpg


LN2
LN2 یک ترکیب شیمیایی که به نام نیتروژن مایع معروف است. اما شاید بپرسید نیتروژن مایع چه ارتباطی با کامپیوتر دارد؟ نیتروژن مایع خاصیت دفع حرارتی بسیار بالایی دارد. برای استفاده از LN2 نیاز به برج خنک‌کننده و عایق کاری اطراف سوکت پردازنده داريد. البته از نیتروژن مایع برای کاهش دمای پردازنده‌گرافیکی نیز استفاده می‌گردد. دمای نیتروژن مایع بین منفی 80 تا منفی 196 درجه سانیگراد است. اگر وسوسه شدید تا خنک‌کنندگی با نیتروژن مایع را تجربه کنید، حتما بودجه کافي براي تهيه کانتير خوب کنار بگذاريد. به طور کلي LN2 در بعضي از کشور‌ها داراي قيمت بالايي است و البته در بعضی کشورها ممنوع! به عنوان مثال در کشور اندونزی استفاده از LN2 ممنوع است و در مسابقات مقدماتي GOOC سال 2010 که در کشور اندونزی انجام شد، شرکت گیگابایت خود اقدام به وارد کردن مخازن نیتروژن مایع برای استفاده در مسابقات کرد.

http://s4.picofile.com/file/7801401177/2.jpg

 

MOSFET
مخفف کلمات(Metal–oxide–semiconductor field-effect transistor) است و در سال 1925 میلادی برای اولین بار معرفی شد. اما نکته جالب در مورد ماسفت، نبود هیچ سخت‌افزاری برای استفاده از این قطعه در آن زمان بود. اما به واقع ماسفت چیست و چه کاربردی دارد؟
ماسفت‌ها نوعی ترانزیستور هستند که تنها وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را در مدارهای مجتمع بر عهده دارند. ساختمان ماسفت‌ها متشکل از سه پایه D (درین)، S (Source) و G (Gate) است. مواد به کار در ماسفت‌ها، آنها را تبدیل به یک رسانای قدرتمند الکتریسیته کرده است، به شکلی که حتی با الکتریسیته ساکن نیز فعال می‌گردند. از آنجایی که در بکارگیری این قطعه نیازی به مقاومت، دیود و قطعات الکترونیکی دیگر نیست، اکنون 85 درصد مدارات مجتمع از ماسفت‌ها تشکیل می‌شوند. البته استفاده از ماسفت‌ها مزیت دیگری هم دارد که يکي از مهم‌ترين آنها نویز پایین به دلیل عدم پیچیدگی ساختار آن است.

کتابخانه تخصصی رشته کامپیوتر ...
ما را در سایت کتابخانه تخصصی رشته کامپیوتر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : َA&N dlebook بازدید : 1891 تاريخ : دوشنبه 31 تير 1392 ساعت: 12:41